Yritykset tarvitsevat elinkaarensa varrella usein erilaisia
toimintoja. Kun aika kuluu, yritys ja ympäröivä maailma kehittyvät, voi osa
toiminnoista jäädä tarpeettomiksi, muuttua kannattamattomiksi tai vaatia
suhteettoman paljon resursseja. Tai yrittäjä menettää mielenkiinnon asiaa
kohtaan. Tällaisessa tilanteessa kannattaa pohtia, voisiko alasajon sijaan
kyseisestä liiketoiminnan osasta tehdä myytävän paketin.
Yrityksen osan myynti vaatii hyvän etukäteisvalmistelun. On
pohdittava, mitä tarkalleen ottaen halutaan myydä. Tämä vaatii koko
liiketoiminnan ja eri osien sisäisten kytkentöjen läpikäymistä. Kuinka jostakin
osasta luopuminen vaikuttaa jäljelle jäävään osuuteen. Kun kokonaisuus saadaan
selville, on myytävä osa paketoitava ostajan kannalta helposti ymmärrettäväksi
ja ostettavaksi kokonaisuudeksi.
Mistä sitten löytyy ostaja? Ostajan löytämisessä myyjän
aktiivisuus on avainasemassa. Ostaja voi löytyä esimerkiksi samalla alalla
toimivasta, ehkä tuolla liiketoiminnan osa-alueella kilpailevasta yrityksestä. Ostaja
voi olla myös asiakasyritys tai yhteistyökumppani. Ostajan löytämisessä voi
myös käyttää välittäjää. Välittäjän käyttäminen on hyödyllistä etenkin silloin,
jos myyntiaikeista ei haluta vuotaa tietoja etukäteen.
Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella näyttää sille,
että myyjäosapuolet ovat olleet varsin tyytyväisiä päätökseensä myydä osa
liiketoiminnasta. Olivatpa myynnin taustalla vaikuttaneet syyt henkilökohtaisia
tai yrityksen strategiaan liittyviä, asetetut tavoitteet ovat täyttyneet varsin
hyvin. Onnistumisen kokemusta lisää yleensä se, että kaupat syntyvät nopeasti,
kun myyntihintaan ei tarvitse sisällyttää ”elämäntyötään”, eikä yhden osan
myyminen vielä aiheuta luopumisen tuskaa, kuten saattaa käydä silloin, kun
ikääntyvä yrittäjä myy koko yrityksen kerralla. Liiketoiminnan osien myynti vähittäin
saattaa olla senioriyrittäjälle ”pehmeä lasku” eläkepäiville.
Salla ja Kirsti
Salla ja Kirsti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti