perjantai 24. helmikuuta 2017

Markkinaorientaatiolla menestystä ja kasvua!

Kasvuun liittyvässä työpajassa käsiteltiin lopuksi vähän markkinaorientaatiota. SeAMK:n kasvuyritystutkimuksissa on havaittu, että kasvua on erittäin vaikea selittää; ainoa kasvua selittävä tekijät on menestyminen. Menestyminen voidaan taas jakaa kahteen eri osa-alueeseen: liiketoiminnalliseen kehittymiseen ja taloudelliseen menestymiseen. Nämä korreloivat tietysti keskenään voimakkaasti.

Liiketoiminnallista kehittymistä selittää erittäin paljon yrityksen markkinaorientaatio. Markkinaorientaatiolla tarkoitetaan sitä, miten systemaattisesti yritys hankkii asiakas- ja kilpailijatietoa ja käyttää sitä sitten yritystoimintansa kehittämisessä. Kyse on nimenomaan systemaattisuudesta ja suunnitelmallisuudesta. Toinen menestymistä selittävä asia on markkinointikyvykkyys. Tällä tarkoitetaan yrityksen osaamista asiakassuhteiden hallinnassa, brändin johtamisessa sekä markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.

Omaa markkinaorientaatiota ja markkinointikyvykkyyttä voi jokainen yritys helposti kehittää. SeAMK on luonut siihen valmiiksi työkalun, jonka osaa kävimme läpi kasvuyrittäjyyden työpajan lopuksi. Käy katsomassa koko kehittämistyökalu verkosta ja hyödynnä sitä oman yrityksesi markkinoinnin kehittämisessä!

Työkalu löytyy täältä: http://www.seamk.fi/fi/Tutkimus-amp;-kehittaminen/SeAMK-TKI-palvelut/Kehittamistyokalut-yrityksille

Huomaa, että sieltä löytyy myös muita hyödyllisiä työkaluja. Markkinaorientaatiotyökalu löytyy listasta kun selaat sivua alaspäin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti