perjantai 31. maaliskuuta 2017


 Mitä jos yrityksessä on jokin sopimattomaksi käynyt toiminto?

Yritykset tarvitsevat elinkaarensa varrella usein erilaisia toimintoja. Kun aika kuluu, yritys ja ympäröivä maailma kehittyvät, voi osa toiminnoista jäädä tarpeettomiksi, muuttua kannattamattomiksi tai vaatia suhteettoman paljon resursseja. Tai yrittäjä menettää mielenkiinnon asiaa kohtaan. Tällaisessa tilanteessa kannattaa pohtia, voisiko alasajon sijaan kyseisestä liiketoiminnan osasta tehdä myytävän paketin.

 Koko yrityksen myynnissä on usein paljon tunteita mukana. Yrityksestä on ajan myötä tullut ”oma lapsi”. Tällä tunnearvolla on taipumus heijastua myös yrityksen hintaan. Tällöin lopputulos on usein se, että myyjän ja mahdollisen ostajan näkemys hinnasta jää kauas toisistaan, eikä kauppoja synny. Tutkimusten mukaan liiketoiminnan osaa myytäessä näin ei yleensä käy, vaan myyjän ja ostajan arvio sopivasta hinnasta kohtaa helpommin.

Yrityksen osan myynti vaatii hyvän etukäteisvalmistelun. On pohdittava, mitä tarkalleen ottaen halutaan myydä. Tämä vaatii koko liiketoiminnan ja eri osien sisäisten kytkentöjen läpikäymistä. Kuinka jostakin osasta luopuminen vaikuttaa jäljelle jäävään osuuteen. Kun kokonaisuus saadaan selville, on myytävä osa paketoitava ostajan kannalta helposti ymmärrettäväksi ja ostettavaksi kokonaisuudeksi.

Mistä sitten löytyy ostaja? Ostajan löytämisessä myyjän aktiivisuus on avainasemassa. Ostaja voi löytyä esimerkiksi samalla alalla toimivasta, ehkä tuolla liiketoiminnan osa-alueella kilpailevasta yrityksestä. Ostaja voi olla myös asiakasyritys tai yhteistyökumppani. Ostajan löytämisessä voi myös käyttää välittäjää. Välittäjän käyttäminen on hyödyllistä etenkin silloin, jos myyntiaikeista ei haluta vuotaa tietoja etukäteen.

Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella näyttää sille, että myyjäosapuolet ovat olleet varsin tyytyväisiä päätökseensä myydä osa liiketoiminnasta. Olivatpa myynnin taustalla vaikuttaneet syyt henkilökohtaisia tai yrityksen strategiaan liittyviä, asetetut tavoitteet ovat täyttyneet varsin hyvin. Onnistumisen kokemusta lisää yleensä se, että kaupat syntyvät nopeasti, kun myyntihintaan ei tarvitse sisällyttää ”elämäntyötään”, eikä yhden osan myyminen vielä aiheuta luopumisen tuskaa, kuten saattaa käydä silloin, kun ikääntyvä yrittäjä myy koko yrityksen kerralla. Liiketoiminnan osien myynti vähittäin saattaa olla senioriyrittäjälle ”pehmeä lasku” eläkepäiville.

Salla ja Kirsti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti